TrafikKristian Erlandsen2024-06-17T16:11:32+02:00 Trafik Fra den mindste kantstensændring til modellering af trafikken om 30 år. Vi skaber konkrete løsninger til vejnettet og dækker i ligeså høj grad det strategiske niveau for trafikplanlægning. Vi er medskaber af fremtidens infrastruktur til alle typer trafikanter og passagerer. Grønne mobilitetsplanerHvordan sørger vi for, at folk nemt kan komme fra A til B i byerne, uden at det bliver klimaet, der betaler prisen? Det er en af de store udfordringer, som Artelia er med til at adressere gennem grønne mobilitetsplaner. I planerne arbejdes der med, hvordan klima- og sundhedsvenlige transportformer som cykel og gang kan fremmes, og hvordan kollektiv trafik kan blive et mere attraktivt valg end bilen. Artelia er med til at udarbejde og implementere grønne mobilitetsplaner for bl.a. Odense og København. Cyklerne indtager Le MansDen franske by Le Mans er internationalt kendt for sit årlige 24-timers motorløb, hvor den danske racerkører Tom Kristensen har triumferet hele ni gange. Hos Artelia bidrager vi til at sætte endnu et markant dansk præg på byen og denne gang ved at anvende vores ekspertise inden for cykeltrafik. Projektet Chronovélo har en udviklingspulje på 74 mio. euro og handler om at etablere et omfattende netværk af cykelruter, der strækker sig over 315 km og forbinder hele Le Mans Métropole-området, hvilket inkluderer selve byen Le Mans og dens opland. Vi har hjulpet med vores franske kolleger i udarbejdelsen af en infrastrukturplan, der præcist definerer og prioriterer de cykelruter, der tilsammen udgør netværket. Bus Rapid Transit i ReykjavikSammen med Artelia i Frankrig er vi ved at designe og projektere de første 14 kilometers tracé af det nye BRT-system i Islands hovedstad. Projektet kaldes Borgarlínan og er en milepæl for indfrielsen af landets grønne ambitioner. Som et bidrag til Parisaftalens mål om CO2-neutralitet i 2040 er planen, at den offentlige transport i Reykjavikregionen skal gøres tæt på CO2-neutral, og her spiller Borgarlinan en afgørende rolle. Derfor arbejdes der med muligheden for at køre udelukkende på f.eks. brint, hvilket Artelia Frankrig har erfaring med fra andre BRT-projekter i europæiske storbyer. Bygherre Hovedstadsregionen i Island Samarbejdspartnere Gottlieb Paludan Architects, HNIT og YRKI Ydelser Veje, broer, anlæg, ledningsomlægninger og afvanding Forøget cykelkapacitet på TorvegadeI København er Torvegade en central trafikåre, hvor der færdes over 25.000 cyklister på daglig basis. Men forholdene lever ikke op til kommunens ønsker til en velfungerende cykelinfrastruktur og er derimod et skoleeksempel på kampen om vejarealet. Derfor har Københavns Kommune ønsket at få et kvalificeret bud på, hvordan man bedre kan tilgodese cyklister og skabe et mere velfungerende byrum for de mange brugere. I den forbindelse har Artelia fået til opgave at stå for en grundig trafikanalyse og herefter udarbejde et dispositionsforslag til en ny udformning af strækningen. Der er udarbejdet to løsningsprincipper, som tilvejebringer mere kapacitet og fremkommelighed for cyklister og bidrager til at fremme Torvegades strøgkarakter. De spiller samtidig godt ind i byens fremtidige mobilitetsløsninger. Bygherre Københavns Kommune Arkitekt Lytt Architecture Ydelser Cykeltrafik, kollektiv trafik, tilgængelighed, trafikale analyser, trafikplanlægning, byrumsanalyse, trafiksikkerhed, risikoscreening, anlægsoverslag interessentinddragelse og kommunikation Hovedstrøget i GartnerbyenEt tidligere industriområde skal forvandles til Rødovres nye bymidte, og her bliver Hovedstrøget det samlende element, der binder stræder og pladser sammen. Med Hovedstrøget skabes grundlag for oplevelser og byliv i et attraktivt forløb af blå og grønne byrum. Beplantning, vandkunst og regnvandshåndtering er gennemgående elementer på Hovedstrøget, hvor leg, aktivitet og rekreative opholdsarealer er i fokus. Langs Hovedstrøget skal der være mulighed for at etablere hyggelige caféer og restauranter, hvor man kan sidde under åben himmel, se på mennesker og nyde bylivet. De 14.000 kvm indrettes som udgangspunkt til bløde trafikanter, med adgang for varelevering og renovationsbiler. Trafiksikkerhed og tilgængelighed spiller derfor en central rolle i projektet. Bygherre Rødovre Kommune Arkitekt SLA Ydelser Trafikplanlægning, vejgeometri, spildevands- og regnvandshåndtering, belægninger, projekteringsledelse, byggeledelse og trafiksikkerheds- og tilgængelighedsrevision på trin 2 og 3. Cykeltrafik i MontpellierI den sydfranske by Montpellier er Artelia rådgiver på et større projekt med Bus Rapid Transit. Der skal bl.a. udarbejdes løsninger til en strækning med flere kryds, hvor de offentlige busser skal prioriteres og derved komme hurtigere frem. Men den nye infrastruktur skal også planlægges, så der tages hensyn til cyklisterne, og her bidrager Artelia Danmark med særlig ekspertise og stor erfaring fra danske cykelprojekter. Bygherre Montpellier Méditerranée Métropole Ydelser Cykeltrafik Cykelparkering på HovedbanegårdenKøbenhavns Hovedbanegård vil i de kommende år opleve en stor vækst i antallet af passagerer, og det kommer til at skabe et øget behov for cykelparkering. I alt skønnes det, at der frem mod 2030 bliver behov for yderligere 4.000 cykelparkeringspladser. Artelia har i den forbindelse hjulpet Københavns Kommune med at give en række kvalificerede bud på, hvordan udfordringerne kan tackles. Bygherre Københavns Kommune Arkitekt Juul | Frost Arkitekter og Gehl Architects Ydelser Trafikplanlægning og trfaikmodellering Københavns MetroArtelia står bl.a. bag de trafikale modelberegninger, der lå til grund for beslutningen om Cityringen og Sydhavnsmetroen. Senere hen har afdelingen også leveret trafikale vurderinger af flere forskellige scenarier for en mulig udbygning af metronettet. Bygherre Metroselskabet Ydelser Trafikmodellering og kollektiv trafik Københavns trafikudvikling set med det lange lysEn af verdens mest avancerede trafikmodeller skal understøtte planlægningen af fremtidens infrastruktur i København. Artelia leder rådgiverteamet, der står bag modellen.