Metro Bridge – Lufthavnens nye genvej

Den kommende metrobro i Københavns Lufthavn skal lette trængslen ved at forbinde metrostationen, sikkerhedskontrollen og Terminal 2.

Terminal 3 er nok det mest velbesøgte område i Københavns Lufthavn. En af årsagerne er, at ca. 25 % af passagererne ankommer til ter-minalen med metro. Ifølge lufthavnens egne beregninger er der årligt mere end to millioner af disse passagerer, som ikke har et ærinde i terminalen. Mange skal til terminal 2, mens andre har tjekket ind hjemmefra og derfor har direkte kurs mod sikkerhedskontrollen.

Den nye metrobro er derfor et af flere vigtige tiltag, der skal sikre bedre flow og wayfinding for passagerne. Lufthavnen har længe haft en støt stigende passagerkurve, og med de mange planlagte udvidelser vil den i fremtiden skulle betjene op til 40 mio. passagerer årligt. Den ca. 100 meter lange bro får direkte adgang fra metroen i nordenden af Terminal 3 og kobles til den eksisterende platform i syd. Herfra kan passagererne enten gå til sik-kerhedskontrollen i samme niveau eller ned til Terminal 2 i stueplan. Broen kommer til at fremstå enkel og præcis i sit formsprog og vil tage afsæt i den danske arkitekturtradition, som længe har været et af lufthavnens kendetegn.

Metro Bridge
Bygherre Københavns Lufthavne
Arkitekt TNT Arkitekter, Vilhelm Lauritzen Architects