Vandbygning

Vores dybdegående ekspertise i geoteknik og vandbygning bliver blandt andet sat i spil inden for havne, kanaler, landindvinding og kystsikring.

På globalt plan er Artelia  en førende specialist i hydraulik og maritime konstruktioner. I Grenoble har koncernen et af Europas største hydrauliske laboratorier til fysisk og digital modellering.

Enghave Brygge

Det tidligere havne- og industriområde skal transformeres til en ny bydel med den kommende metrostation som centrum. Anlægsprojektet beløber sig til 75.000 kvm. Til de kommende kanaler og havnekonstruktioner har vi stået for projektering af spuns, bolværk og andre tiltag såsom stenkastninger, hvor det er nødvendigt.  Modstandsdygtighed overfor klimaforandringer er en vigtig faktor i designet, hvor der er taget højde for fremtidige havvandsstigninger.

Sideløbende har vi hjulpet med at vurdere, hvordan man bedst kan indvinde det nødvendige ekstra land til de nye byggefelter og sikre en optimal byggetakt for opfyldningen. Som et led i projektet, skal der etableres en midlertidig byggegrube i 10 meters dybde, hvor HOFOR skal eksekvere en større omlægning af fjernvarmeledninger for at gøre klar til de nye byggerier. Gruben skal holdes helt tør, men er kun adskilt fra vandet med spuns. Det kræver en ekstrem grundvandssænkning, så der ikke trænger vand op fra kalken, og andre sikkerhedsforanstaltninger.

Kunde  By & Havn I/S
Arkitekt og illustration  Juul|Frost Arkitekter
Ydelser Samtlige ingeniørdiscipliner vedrørende anlæg, broer og kanaler inkl. placering og design af spuns og bolværk. Artelia varetager ligeledes geoteknik, trafikplanlægning, arbejdsmiljøkoordinering, og trafiksikkerheds- og tilgængelighedsrevisionen.

Tunnelfabrik til Femernforbindelsen

Den 18 km lange Femern Forbindelse bliver den største sænketunnel på globalt plan. Derfor skal der nu bygges en specialdesignet tunnelfabrik, der snupper en tilsvarende verdensrekord. Fabriksområdet anlægges ud for Rødby Havn og favner 125 ha.

Artelia står for at projektere anlægsprojektet. Infrastrukturen dækker over 25 km veje af forskellig karakter i kombination med 52.000 kvm asfalterede pladser og 89.000 kvm knust belægning. Afløbsprojektet er tilsvarende stort, da hele grunden skal drænes og overfladevand håndteres.

Vi står samtidig for at projektere digerne rundt om selve produktionsområdet, der består af tre bassiner, som kan fyldes med vand, så tunnelelementerne kan sejles ud. Digerne skal opbygges af det moræneler, der fås ved udgravning af bassinerne, og det er hermed en stor geoteknisk opgave.

Kunde  Femern Link Contractors
Ydelser Anlæg, geoteknik, veje og afvanding. Artelia i Frankrig bidrager med særlig viden om kystsikring og bølgepåvirkninger

Flodlejet i Randers

Gudenåen er Danmarks eneste flod, og det bliver dyrket til fulde i et byudviklingsprojekt, der hvor floden passerer Randers by. Visionen er at fremhæve floddeltaet og gøre dets kvaliteter langt mere tilgængelige for indbyggere og besøgende i Randers for at binde byen og floden tættere sammen.

Projektet omfatter blandt andet et naturflodbad, hvor man kan svømme med eller mod strømmen, og en flodpool og sauna til glæde for dem, der tør vove sig i vandet i de kolde måneder.

På den nordlige side af Flodlejet vil det urbane præg være stærkere i kontrast til sydsidens vilde natur. Her vil der blive etableret et flodhus, der kan fungere som tilholdssted for vandrelaterede aktiviteter.

Kunde  Randers Kommune og Flodbyen Randers med støtte fra Realdania
Arkitekt og illustration  BRIQ og Lytt Architecture
Ydelser Samtlige ingeniørydelser og heunder havnekonstruktioner, flodbadet, hydraulik, stormsikring, miljø, natur, trafik, jordhåndtering mm.

Bai de somme

I kølvandet på orkanen Xynthia, der forvoldte store skader, valgte den franske regering og lokale myndigheder at igangsætte ’Flood Prevention and Action Programmes’. En serie af initiativer der skal sikre et bedre værn mod ekstreme klimahændelser i de mest udsatte egne af Frankrig. Artelia stod bag analyser til det program, der dækker området omkring Baie de Somme og spænder over 100 km kyststrækning ud mod Atlanterhavet.

Senere fik vi til opgave at designe de planlagte foranstaltninger og styre byggeprocessen. Tiltagene indebar forhøjelse af bølgebrydere, beskyttelse mod kysterosion, udvikling af strandpromenader og genopfyldning af strande.

Kunde  Syndicat Mixte Baie de Somme – Grand Littoral Picard (SMBS-GLP)
Ydelser Analyser, design og byggeledelse.

Stålsat By

Visionen med byudviklingsprojektet har været at skabe nye inspirerende byrum, der bidrager til fortællingen om byens særlige industrihistorie, hvor stål har haft en gennemgående rolle i alt fra støbning af kanoner og kugler til produktion af husholdningsredskaber og landbrugsudstyr.

Et af byens definerende kendetegn er den menneskeskabte kanal, der løber gennem bymidten og forbinder Arresø med Roskilde Fjord. I sin tid var det stedets livsnerve, eftersom vandkraft var den primære energikilde til den nationale våbenproduktion, der oprindelig gav navn til Frederiksværk og senere fik selskab af andre industribedrifter.

Både ved Mølledammen og de tidligere etaper har Artelia været med til at revitalisere kanalens udtryk ved at stå for alle geotekniske undersøgelser, spuns, beregninger og konstruktioner. Vi har hertil projekteret fire krydsende broer, der naturligvis er udført i stål for at være i tråd med temaet.

Bygherre Halsnæs Kommune med støtte fra A.P. Møller Fonden og Realdania.
Arkitekt  Erik Brandt Dam
Ydelser anlæg, veje, geoteknik, afvanding, klimatilpasning, forsyning, belysning, miljø og natur

Klimasikring ved porten til Kolding Å

I takt med at klimaforandringerne tager til i styrke, vil Kolding som østvendt kystby være ekstra udsat. Ved stormflod kan store mængder havvand presses op gennem Kolding Å, der vil gå over sine bredder og oversvømme de lavtliggende områder. I kraft af byens topografi og placering i bunden af en ådal, vil de øgede nedbørsmængder give tilsvarende problemer. For at håndtere begge udfordringer har Kolding Kommune og BlueKolding iværksat adskillige projekter for at klimatilpasse byen. En af de helt store satsninger er et nyt pumpe-og sluseanlæg, der skal placeres ved Kolding Å’s udmunding til Kolding Fjord.

Sluse- og pumpeanlægget får en vigtig dobbeltfunktion, da systemet både skal værne mod havvandsstigninger og store nedbørsmængder. Konceptet består i at blokere for havvandets indtrængen og benytte åen som forsinkelsesbassin. Når slusen lukkes til ud mod Kolding Fjord, kan vandstanden i åen sænkes ved hjælp af pumpesystemet, der transporterer åvandet ud i fjorden. Åen får hermed kapacitet til at tage imod de vandmasser, der ellers vil stuve op andre steder og resultere i oversvømmelser.

Artelia havde rollen som bygherrerådgiver på projektet og udarbejdede et forholdsvist detaljeret anlægsprogram. I den forbindelse stod vi bl.a. for at simulere oversvømmelser i Scalgo og definere designkrav til pumperne for bedre at kunne prissætte systemet med assistance fra specialister i Artelias hydrauliske laboratorium i Grenoble.

Bygherre  Kolding Kommune
Ydelser Foruden bygherrerådgivning har Artelia varetaget geotekniske undersøgelser på baggrund af nye boringer, miljørådgivning og miljøkonsekvensrapporten.

Hydraulisk laboratorium i Grenoble

Artelia Group er forrest i feltet på verdensplan, når det kommer til maritimt ingeniørdesign og teknisk viden om bølgepåvirkninger. Med faglige termer kræver det et solidt kendskab til hydro- og sedimentdynamik.

Koncernen råder over et af Europas mest avancerede hydrauliske laboratorier, hvor der både benyttes fysisk modellering og 3D-simuleringer. Dertil har Artelia et træningscenter for skibshåndtering.

Gennem tiden er kompetencerne blevet brugt ved utallige projekter inden for havnebyggeri, kystsikring, infrastruktur på havet, havvindmøller og mange andre opgaver, hvor forståelsen for havets natur er essentielt. Artelia investerer samtidig i udviklingen inden for havenergi, hvor oceanernes store kræfter kan udnyttes.

Klimasikring ved porten til Kolding Å / Artelia / Rådgivende Ingeniører