En skjult indsats med synlig effektLena Heldgaard Pind Jensen2025-01-09T07:37:45+01:00 En skjult indsats med synlig effektNogle opgaver finder sted i skyggerne. Artelia arbejder sammen med Gottlieb Paludan Architects på at sætte Københavns Hovedbanegård i det rette lys. Den nuværende belysning på Københavns Hovedbanegård blev tegnet af arkitekt og lysdesigner Gunver Hansen for over 25 år siden. Siden da er der sket en stor udvikling inden for lyskilder og krav til energiforbrug, og DSB er derfor gået i gang med at skifte til LED-belysning. Det har imidlertid vist sig meget svært at opnå det krævede lysniveau. Lysdesigner Anni Høy har arbejdet tæt sammen med Jesper Ravn fra Gottlieb Paludan Architects, DI Teknik og DSB for at finde de rette løsninger. Hvor den oprindelige belysning var designet til 200 lux, blev niveauet ved projektets start målt helt ned til 12 lux visse steder. Det giver ikke en tilfredsstillende oplevelse for hverken besøgende eller medarbejdere. Det oprindelige lysniveau skal derfor genetableres, men der er langt mere i opgaven end blot at skabe mere lys, fortæller Anni: Der er mange overvejelser i at finde de rette løsninger. Vi skal overholde fredningskravene, så alt skal undersøges og godkendes. Loftsbelysningen sidder op til 19 meter over jorden, og der skal bruges lift, når det skal udskiftes. Så det er vigtigt at finde holdbare lyskilder. Anni HøySpecialistLysdesign Københavns Hovedbanegård Bygherre / DSB Arkitekt / Gottlieb Paludan Architects Der bliver lagt stor energi i at opnå den rette farvegengivelse og et godt spil i lyset. De mange pendler, der oplyser hallen, er blevet forsynet med forskellige lyskilder med både varmt og neutralt lys. På den måde opnår man på én gang tilstrækkelig belysning af omgivelserne og et spændende spil i lyset, som også fremhæver den karakteristiske mørkerøde farve på halvæggenes mursten. I buegangene mod Bernstorffsgade og Banegårdspladsen har man tilsvarende testet flere forskellige modeller af den valgte belysning for at opnå den helt rette farvegengivelse. Af og til gælder det, at man helst ikke skal se selve lyskilden – blot effekten af den. Det er tilfældet i vestibulen, hvor en diskret løsning sørger for, at belysningen ikke selv påkalder sig opmærksomhed og i stedet fremhæver den smukke hvælving. Det samme gør sig gældende, når man forlader vestibulen og bevæger sig ud på Banegårdspladsen. Her skal den kommende facadebelysning, som består af masteprojektører og er en af de sidste udestående opgaver, skabe lys og spil langs hele den afvekslende facade – lige fra indgangspartiet til spiret og den gyldne vejrhane i toppen.