Dybdegående analyser i hovedstadens havnemiljøer

Vi er med til at skabe fundamentet for byudvikling, der får det bedste ud af byens blå korridorer og tager højde for, at vandet gradvist vil stige.

Vand er et definerende element i Københavns udvikling og identitet. Kun få hovedstæder kan blære sig med et havnemiljø, der er velegnet til en svømmetur, og de visuelle kvaliteter er med til at forme byens arkitektur.

Ønsket om at indfri potentialet er tydeligt afspejlet i Sydhavnen, hvor man har valgt at trække det blå landskab ind mellem byggerierne på Sluseholmen og Teglholmen. I mere end 20 år har Artelia været med til at udvikle kanalbyen, der nu vokser sig endnu større med transfomationen af Enghave Brygge, hvor By & Havn er projektansvarlig, grundejer og opdragsgiver. Det tidligere industriområde skal omdannes til en bydel med sin egen metrostation, hvilket betyder, at man kan komme til centrum på få minutter. Metropladsen bliver et samlende byrum i det nye bolig- og erhvervskvarter, hvor Artelia har samtlige ingeniørydelser på anlægsprojektet, der er tegnet af Juul Frost Arkitekter. En opgave der spænder over et areal på ca. 75.000 m² og favner alt fra forsyninger til veje, stier og pladser.

I tråd med stilen på de øvrige holme skal der anlægges indtil flere kanaler, som er endnu et stort delelement i vores projekt sammen med tre nye vejbroer. I den forbindelse er Enghave Brygge allerede koblet til Tegholmen med Alfred Nobels Bro, som vi i sin tid designede sammen med Cobe Architects.

Kanal- og havnekonstruktioner
Vores kompetencer inden for vandbygning og geoteknik har naturligt fået en vigtig rolle i tilblivelsen af Enghave Brygge. Til de kommende kanaler og havne konstruktioner har vi stået for projektering af spuns, bolværk og andre tiltag såsom stenkastninger, hvor det er nødvendigt.

Sideløbende har vi hjulpet med at vurdere, hvordan man bedst kan indvinde det nødvendige ekstra land til de nye byggefelter og sikre en optimal byggetakt for opfyldningen. Som et led i projektet skal der etableres en midlertidig byggegrube i 10 m dybde, hvor HOFOR skal eksekvere en større omlægning af fjernvarmeledninger for at gøre klar til de nye byggerier.Gruben skal holdes helt tør, men er kun adskilt fra vandet med spuns. Det kræver flere sikkerhedsforanstaltninger såsom en ekstrem grundvandssænkning, så der ikke trænger vand op fra kalken.

Bygherre By & Havn
Arkitekt Juul Frost Arkitekter

Klimasikring
Modstandsdygtighed over for klimaforandringer er endnu en vigtig faktor i designet af Enghave Brygge, og de forventede havvandsstigninger er derfor en vigtig del af ligningen. Det samme gør sig gældende en kilometer mod nord, hvor man finder et andet eksempel på vores arbejde med klimasikring i Inderhavnen.

Som et led i BREEAM-certificeringen af Fisketorvet har vi analyseret, hvordan havnefronten og selve centeret kan forblive robust over for fremtidens vandmasser og stormhændelser. Her har vi indhentet og tolket offentlige statistikker om vandstanden og hydrauliske modeller for stormflodshændelser ved forskellige klimascenarier. Den viden er samtidig kombineret med prognoser for fremtidens vandstandsstigninger.

Geotekniker og vandbygningsingeniør Meesha Olesen har bidraget til analysen, der også inkluderer faktorer som bølgepåvirkninger og strømforhold. Som Meesha fortæller, er Fisketorvet ikke det eneste eksempel på, at Artelia giver maritime inputs ved brugen af den internationale certificeringsordning :

Vi har en del erfaring med BREEAM-analyser ved både kajarealer og kystområder. Derfor har vi godt styr på, hvordan man bedst afdækker alle forhold omkring klimasikring.
Meesha Olesen
Meesha OlesenSeniorfagingeniør
Vandbygning & Geoteknik