Korrekte BBR-data krævede ny kortlægning af Københavns LufthavnLena Heldgaard Pind Jensen2023-12-11T10:23:26+01:00 Korrekte BBR-data krævede ny kortlægning af Københavns LufthavnCPH har behov for, at deres BBR-data skal være retvisende. Det vil sige, at arealer, ejerforhold og bygningsnummerering skal stemme overens med de oplysninger, der er registreret hos kommunen. Det giver mulighed for bedre at kunne identificere og navigere i de mange data. Lufthavnen har en bygningsmasse, der hele tiden ændrer sig. Flere af bygningerne på lufthavnens areal er ikke ejet af lufthavnen, og det gør ikke kortlægningen mindre kompleks. Parkeringshusene har f.eks. i en periode været ejet af en ekstern virksomhed, men de er nu igen en del af CPH. Dertil er der en masse udbygninger, ombygninger og andre faktorer, der løbende påvirker den samlede bygningsmasse i lufthavnen. For at give kompleksiteten endnu et hak op ligger CPH i både Dragør og Tårnby Kommune. Der er dermed to kommuner, der skal forholde sig til CPHs ejendomsdata. Derfor kontaktede CPH i 2022 Artelia for et samarbejde om at få kortlagt og registreret alle sine bygninger. Sarah Hamid, der er rådgiver i Bygherrerådgivning, Plan & Myndighed fortæller om opgaven: Samlet set har vi registreret over 480 bygninger på CPHs arealer. Det har været en spændende og omfattende proces. Undervejs har der været en tæt dialog med både gode folk hos CPH og hos de to kommuner. Sarah HamidRådgiverBygherrerådgivning, Plan & Myndighed Opgaven har været delt op i 3 faser : 1. Styr på adresser, placeringer og ejerforhold BBR forudsætter en unik adresse for hver bygning. I lufthavnen var mange bygninger registreret på samme adresse. Det krævede derfor en del besøg i lufthavnen, da adgangsveje ikke var registrerede, og det var også en del af opgaven at få disse registreret. Det var nemlig en forudsætning for, at alle bygninger kunne få en unik adresse. 2. Registrering af nye bygninger, som ikke fremgik af BBR Næste skridt var at udarbejde en tjekliste for, hvad der skal registreres ved nye bygninger eller ændringer på bygninger. Herunder afløbsforhold, varmeforsyning/varmekilde og tjek af materialer. Alt dette skal indberettes til BBR. 3. Endelig registrering af alle bygninger i BBR. Det viste sig efter gennemførelsen af fase 1 og 2, at der var en del uoverensstemmelser mellem fakta og BBR. Derfor lå der en stor opgave i at få opdateret alle data for CPH korrekt i BBR. Da alle BBR-opdateringer skal kvalitetssikres hos kommunen, havde jeg en del arbejdsmøder med kommunen for at få det hele registreret, så vi i samarbejde kunne holde de eksisterende godkendte forhold i BBR op mod de nuværende forhold hos CPH. Men kommunen havde også behov for et værktøj til at få et visuelt overblik over CPH. Derfor udarbejdede CPH og Tårnby Kommune et fælles GIS-kort, som jeg har hjulpet dem med at få opdateret med de nyeste data. Kortet bidrager til, at de kan følge med i al byggeaktivitet i CPH, og de kan se, hvor ændringerne sker. Samtidig giver det dem indblik i nye bygningsafgrænsninger. I praksis fungerer det sådan, at Tårnby Kommune får en opdatering på GIS-kortet hver 3. måned fra CPH, udtaler Sarah. CPH og kommunerne står nu med et opdateret bygningsoverblik. Fremover, når CPH får nye bygninger eller ændrer på eksisterende bygninger, er det nemt at sikre, at oplysningerne bliver opdateret i BBR, og for kommunen er det blevet nemt at kvalitetstjekke. Det har været en spændende opgave og en stor koordineringsopgave med mange involverede parter. Vi har haft et utrolig godt samarbejde, de har udvist stor tillid, og der har været en god stemning. De har fået et godt værktøj, der skaber et struktureret overblik og indsigt i bygningsmassen, hvilket gør det nemt for de respektive parter i CPH at finde frem til de enkelte bygningsoplysninger. Tjek på BBR i hele landet : I Bygnings- og Boligregistret (BBR) finder du oplysninger om alle bygninger og boliger i Danmark. Det er bygningsejer, der har ansvaret for, at BBR-oplysningerne er korrekte. I disse år sender Vurderingsstyrelsen nye ejendomsvurderinger baseret på BBR-data ud til alle boligejere. Efter udsendelsen af vurderinger af ejerboliger vil alle landets ca. 400.000 erhvervsejendomme få nye vurderinger, der ligeledes er baseret på BBR-data. Det præcise tidspunkt er endnu ikke fastlagt. Kilde : Vurderingsstyrelsen