Genbrugsguldet under vores fødderLena Heldgaard Pind Jensen2024-01-23T15:43:27+01:00 Genbrugsguldet under vores fødderRessourceknaphed og hensynet til bæredygtighed gør, at vi skal tænke nyt i mange tilfælde, hvor vi ofte bruger frisk grus ud fra devisen, at jorden er giftig. Generelt set skal genanvendelse fylde mere i udbygningen af vores forsyningslinjer og infrastruktur. Ved anlægsprojekter bliver jorden under offentlige vejarealer normalvis skaffet af vejen og erstattet med frisk grus. Men grus er en ressource, der både er knap og ofte skal fragtes langt. Det giver således god mening, at Vordingborg Forsyning er gået proaktivt til værks for at genanvende jorden under asfalten ved hjælp af en ny metode, som entreprenøren Jordstabil v/Karsten Reinhard har udviklet. Det første fjernvarmeprojekt, hvor metoden afprøves, foregår i Ørslev ved Vordingborg. Vi har rollen som bygherrerådgiver. Økonomiske besparelser Fra ledningstracé i offentlige vejarealer bliver jorden fragtet hen til en nærliggende ressourceplads, der driftes af Jordstabil v/Karsten Reinhard. På ressourcepladsen sorteres og håndteres den opgravede jord. Brugbar jord, der lever op til kvalitetskravene til genanvendelse, bliver først sorteret, derefter kalkstabiliseret og eventuelt tilsat lidt ekstra grus. Herefter kan jorden bruges til opfyldning i de tracéer, hvorfra det stammer. Mængden af frasorterede materialer såsom lerklumper og sten svarer samtidig til det, selve fjernvarmerørene fortrænger. Derfor giver det alt i alt et projekt, hvor bygherren ikke har haft større udgifter end ved et tilsvarende traditionelt ledningsprojekt. Bygherren har derimod opnået en økonomisk besparelse, og projektet er samtidig et eksempel til efterlevelse, som forretningschef Jacob Sten Petersen formulerer det: I Danmark skal vi udrulle flere hundrede kilometer fjernvarmeledninger de kommende år. Hvis vi kan genanvende cirka en halv kubikmeter jord per kanalmeter, er det en stor samfundsmæssig gevinst. Jacob Sten PetersenForretningschefEnergi & Industri Mindre grus – mindre transport En sidegevinst er, at transporten af materialer bliver geografisk begrænset til lokalområdet. For projektet i Ørslev er denne besparelse for tilkørsel af frisk grus opgjort til at modsvare ca. 2 mia. km kørsel på landevej med en almindelig personbil eller næsten 50.000 gange jorden rundt. Det giver en CO₂-besparelse og betyder tilmed, at vejnettet belastes mindre af store tunge lastbiltransporter. Som bygherrerådgiver har Artelia bl.a. til opgave at sikre, at der fås et produkt af den kvalitet, der kræves i forhold til de opfyldningsmaterialer, som omgiver fjernvarmerørene. I den forbindelse har vi udført feltforsøg, hvor den teoretiske udvidelse af fjernvarmerørsystemer ved varmepåsætning er eftervist. Der er derfor stor sikkerhed for, at denne genanvendelse af ressourcer lever op til gældende normer for anlæg af fjernvarmesystemer. Vores erfaringer fra projektet gør, at vi også kan hjælpe med at skrive konceptet ind i udbudsmaterialet til de entreprenører, der skal udføre fjernvarmeprojektet, så de er forberedt på dette workflow og bl.a. kan give den rette pris. Forurenet fyldjord får nyt liv I Aarhus har vi gjort os lignende erfaringer på et projekt i Sydhavnskvarteret, hvor vores miljørådgivere hjælper med håndtering af forurenet fyldjord. I dette tilfælde har Aarhus Kommune givet §19-tilladelse til genanvendelse af jorden, der hermed bliver en ressource i projektet. Fyldjorden, der traditionelt vil blive vurderet som uegnet til genindbygning, bliver i stedet cementstabiliseret og genanvendt på pladsen i samme tracé, hvor det er opgravet. Projektet er endnu et godt eksempel på, hvordan genanvendelsen giver økonomiske besparelser og miljømæssige fordele, da det reducerer behovet for transport og forbruget af råstoffer markant. Cirkulær vejdrift Ressourceknapheden og CO₂-reduktioner er bestemt også et tema på vejområdet. Udbud af mere bæredygtige metoder og løsninger er kommet endnu mere på dagsordenen i takt med den øgede ressourceknaphed og de stigende priser. Det kan betale sig at tænke fremsynet gennem alle faser: Planlægning, projektering, anlæg samt drift og vedligehold. Det gælder både CO₂-regnskabet og det økonomiske regnskab. I den forbindelse har Artelia ydet bæredygtighedsrådgivning for såvel staten som en række kommuner, både strategisk og ved konkrete projekter. Det giver synlige gevinster, når man indtænker bæredygtighed tidligt i projektforløbet, fortæller Erling Kristiansen, der er chefrådgiver i afdelingen Bygherrerådgivning – Infrastruktur og har en særlig ekspertise i drift og vedligehold: I disse år rådgiver vi helt konkret om metoder til lokal genanvendelse af materialer med et mindre CO₂-aftryk. Eksempelvis kalkstabilisering, genbrugsasfalt, minimering af materialetransport og langtidsholdbare løsninger. Det giver mulighed for at optimere belægningsvedligeholdelsen både på den korte bane og i anlæggets samlede levetid. Som bygherrerådgiver kan vi være med til at stille de rigtige krav og adressere hensynet til bæredygtighed på lige fod med andre parametre i udbuddet, og det gør en væsentlig forskel. Erling KristiansenChefrådgiverBygherrerådgivning – Infrastruktur