En grønnere  vej fra A til B

Vores byer vokser – både i befolkningstal og antallet af daglige brugere med ærinder i byen. Det stiller stigende krav til byernes infrastruktur og transporttilbud, som samtidig er vigtige brikker i kommunernes klima- og sundhedsmål.

De fleste kan blive enige om, at det skal være nemt, effektivt og rart at bevæge sig rundt i byen. Samtidig skal det være attraktivt at vælge en transportform, der fremmer sundhed og bæredygtighed. Som et værktøj til at opnå disse mål arbejder Artelia sammen med flere kommuner om at udvikle grønne mobilitetsplaner, hvor vi undersøger muligheder og løsninger for at imødekomme fremtidens udfordringer.

Det grønne aftryk
Mobilitetsplanerne hviler på en helhedsorienteret tilgang, hvor det gælder om at opnå et optimalt samspil mellem de forskellige transportformer for at dække alle relevante behov. Det grønne element vejer tungt og kommer til udtryk ved at fremme de ikke-klimabelastende og fysisk aktive transportformer som gang- og cykeltrafik samt den kollektive trafik frem for biltrafikken :

Diagram om at fremme de grønne transportformer af Artelia Rådgivende Ingeniører
Klima er bestemt på dagsordenen, men det er sundhed også. Derfor arbejder vi med et mobilitetshierarki, hvor der er ekstra fokus på de transportformer, der understøtter fysisk aktivitet og er mindst belastende for klimaet.
Jakob Høj
Jakob HøjKompetencechef
Mobilitet

De grønne mobilitetsplaner, som Jakob og hans kolleger medvirker til at realisere, udarbejdes typisk i samspil med andre firmaer fra arkitekt- eller ingeniørbranchen med speciale i byplanlægning. Det gælder blandt andet i Brøndby Kommune, hvor Artelia sammen med Urban Creators skal udarbejde en grøn mobilitetsplan, der spiller ind i kommunens klimapolitik.

Vi starter med at afdække de aktuelle forhold – basissituationen. Hvilke knudepunkter er vigtige for området, hvordan ser rejsetiderne ud for biler og kollektiv trafik, og er der steder med dårlig tilgængelighed ? Så identificerer vi de udfordringer, der gør sig gældende i forhold til at opnå målene, og hvilke virkemidler vi har til rådighed for at finde frem til løsningsmuligheder. Det hele samles i en plan med scenarier og projekter, som kommunens politikere kan anvende i det videre arbejde, forklarer Jakob.

I Artelia er vi gode til de datadrevne analyser, mens arbejdet med f.eks. kampagner og grafisk formidling eller processen med kommunen, inddragelse af fokusgrupper osv. varetages af en af vores samarbejdspartnere.

Cykeltrafik / Artelia Rådgivende Ingeniører

Data viser vejen
Mobilitetsplanlægning handler i høj grad om sund fornuft og om at skabe muligheder. Data hjælper os med at forstå behov og muligheder.

Nogle af de datakilder, vi primært arbejder med, er DTU’s transportvaneundersøgelse baseret på løbende interviews om danskernes trafikale adfærd og tilgængelighedsanalyser i modellen TPRejsetid, der kan beregne og visualisere rejsetider med kollektiv trafik og biltrafik mellem udvalgte destinationer. De forskellige nationale, regionale, kommunale eller bymæssige trafikmodeller er også et vigtigt redskab til at forudsige effekten af de greb, der tages i brug i mobilitetsplanerne.

Nyt er ikke nødvendigvis bedst
En af grundtankerne er at fokusere på mobilitetsbehov frem for transportbehov. Det betyder, at det primære fokus er på, hvordan mennesker kommer fra A til B i stedet for på selve transportmidlerne, hvilket blandt andet åbner for at samtænke transportformer på tværs. Når man skal prioritere de virkemidler, man har til rådighed for at opnå sine mobilitetsmål, arbejder man med en model med fire trin :

Diagram prioritering af virkemidler i fire trin af Artelia Rådgivende Ingeniører

Er det for eksempel muligt at få pendlere til at stille bilen i periferien af byen og tage kollektiv transport ind til centrum, er det at foretrække frem for at udvide vejnettet. Det giver mening både i en økonomisk og bæredygtighedsmæssig kontekst, forklarer Jakob.

International efterspørgsel
Uden for landets grænser er der også efterspørgsel på grønnere løsninger på mobilitetsudfordringer. Artelia bidrager med vores kompetencer inden for mobilitetsplanlægning blandt andet i Norge som en del af udviklingen af den nye bydel Nyhavna i Trondheim samt i Riga, hvor vi i samarbejde med arkitekter fra Gehl har udarbejdet en mobilitetsstrategi.

Fra plan til virkelighed

Mobilitetsglæde i Odense
Odense Kommune har som mål at være en levende by med ren luft og mindre støj. Der skal fortsat være adgang til byen og bymidten i bil for at sikre en velfungerende by med et aktivt og attraktivt forretningsliv. Dette afspejles i byens grønne mobilitetsplan ved ambitioner om at påvirke borgernes transportvaner mod cyklen eller den kollektive transport, hvor Odenses letbane spiller en vigtig rolle. En høj andel af elbiler og lavere hastighed på vejene skal medvirke til, at privat- og erhvervskørsel nedbringes og udleder mindre støj og partikler.

Målene skal blandt andet nås ved at ændre indgroede trafikvaner gennem fysisk planlægning og skabe nye klimavenlige byrum. Der skal skabes mobilitetsglæde blandt byens brugere, og det skal være nemt og oplagt at træffe det gode valg, når det kommer til transportmidler.

Teamet bag den grønne mobilitetsplan for Odense ledes af Urban Creators og består foruden Artelia også af Gehl og EY. Teamet vandt opgaven i et parallelopdrag og vil i de kommende år arbejde med realiseringen af projekter og initiativer i mobilitetsplanen.

CO₂-reduktion i København
København har ambitioner om at være verdens første CO₂-neutrale hovedstad, og trafikken spiller selvsagt en vigtig rolle, hvis målet skal nås. Inden for de næste år vil nye transporttilbud blive tilgængelige med letbanen og nye metrolinjer, men med en forventet stigning i både befolkningstal og bilejerskab er der også behov for at se på andre løsninger.

Sammen med Urban Creators og EY gennemfører Artelia en tværgående analyse af mobiliteten i hovedstads­området for Københavns Kommune, Region Hovedstaden og KKR Hovedstaden frem mod 2035. Analysen skal belyse, hvilke greb der kan tages i brug for at styrke den sammenhængende mobilitet, øge fremkommeligheden og skabe mere klimavenlig transport på tværs af hovedstadsområdet.

En væsentlig del af vidensgrundlaget og kortlægningen af de trafikale udfordringer i dagens situation og for udviklingen frem til 2035 belyses på basis af trafikmodelberegninger med Københavns Kommunes Compass-model, som er udviklet af Artelia.