Danmarks første svanemærkede skole

Et banebrydende undervisningsbyggeri er ved at tage form på Lolland-Falster.

Borgerne i Sundby ved Nykøbing Falster kan se frem til en ny skole, der emmer af kreativitet og høje ambitioner. Skolen bliver anlagt på grænsen mellem by og land, og det afspejler æstetikken.

Den runde organiske bygningskrop vil med sit grønne tag glide sammen med landskabet, mens der dannes en stor åben velkomstplads ind mod Sundby. Dette skal understøtte tanken om, at skolen også skal være ”Byens Hus” og byde det lokale foreningsliv indenfor.

Som et ekstra krydderi til projektets detaljerige landskabsarkitektur får udearealerne en lille sø, der både skal bruges til læringsformål og fungere som regnvandshåndtering.

SUNDskolen
Bygherre Guldborgsund Kommune
Arkitekt Henning Larsen Architects, ETN Arkitekter og Skala Arkitekter
Konsulent Autens
Entreprenør Bo-hus
© Sora

Et pionerprojekt
Det, der for alvor gør projektet unikt, er, at skolen som den første i Danmark bliver svanemærket. Danske børn tilbringer ca. 11.000 timer på skolen i løbet af deres skoletid, så det er kærkomment med en stærk garanti for et sundt læringsmiljø.

De fleste kender sikkert svanen fra husholdningsprodukter som shampoo og vaskepulver, hvor mærket indikerer, at produktet er bedre for miljøet og sundere for brugeren.

Det samme gør sig gældende ved svanemærkede byggerier. Først og fremmest skal sundheden tilgodeses ved et optimalt indeklima, god adgang til dagslys og skrappe krav til miljø- og sundhedsskadelige stoffer i byggematerialer.

Energiforbruget skal i bund, og træprodukter skal f.eks. være bæredygtighedscertificerede. Alt i alt en lang række aspekter, hvoraf mange har betydning for ingeniørarbejdet.

© Sora

Multifunktionalitet til lokalsamfundet
Skolebyggerier er i sig selv en interessant disciplin i kraft af de mange funktioner, der tæller alt fra fysik- og kemilokalet til biblioteket. SUNDskolen får endda et fuldt produktionskøkken i forlængelse af madkundskabslokalerne.

Ambitionen er, at skolens mange faciliteter også skal kunne benyttes af fritidsbrugere uden for skoletiden. Derudover får skolen en specialdesignet afdeling til elever med særlige behov. Generelt set er bygningen indrettet med en høj grad af fleksibilitet, hvilket tager højde for de mange forskellige behov, der i øvrigt kan ændre sig over tid.

© Sora


Fra idrætshal til spillested

Fleksibiliteten kommer bl.a. til udtryk ved, at musiklokalet kan åbnes ud mod idrætshallen. På den måde får man nemt skabt en scene, et back stageområde og en stor teater- og koncertsal. Musiklokalet og idrætshallen er derfor adskilt af en ekstra lydtæt mobilvæg. Musiklokalets akustik designes til både akustisk og elektronisk forstærket musik og får tilmed et øvelokale, der kan fungere som lydstudie. Der skal samtidig tages højde for, at der er lokaler til lærerforberedelse over musiklokalerne.

Byggeriet er i det hele taget kendetegnet ved et hav af spændende anvendelsesmuligheder. vores akustikeres arbejde er derfor et vigtigt indspark, når der også skal være en fredelig sameksistens og ro til fordybelse. Taget er f.eks. ét stort udeareal, og lyden af løbende og sjippende børn kan godt blive en udfordring, hvis designet ikke tager højde for det.