Da COVID-19 teststeder blev opført med lynets hastLena Heldgaard Pind Jensen2023-03-06T17:09:30+01:00 Da COVID-19 teststeder blev opført med lynets hastAlt fra byggeledere til trafikplanlæggere lagde en gedigen indsats, da Artelia hjalp Region Hovedstaden med at bygge nye Coronatest-faciliteter, der kan modstå vinterkulden, sikre gode forhold for personalet og skabe større kapacitet. Coronapandemien gjorde 2020 til et usædvanligt år, og Artelia fik i den forbindelse en ekstraordinær opgave. Mens danskerne kunne testes for Covid 19 i store telte i sommerhalvåret, var der brug for en helt anden løsning til de kolde vintermåneder. Region Hovedstaden måtte tænke hurtigt for at imødekomme behovet for at teste inden døre, øge testkapaciteten og tilgodese personalet. Det var ikke engang muligt at kopiere et koncept, da man var nødt til at tage de lokationer, der nu engang var til rådighed. To teststeder skulle opføres fra bar mark mens to andre krævede ombygninger af en kommunal bygning og en gammel autoforhandler. Natarbejde fra første færd Artelia blev en del af projektet, da testcenteret i Københavns Lufthavn allerede var under forandring. Herfra var vi med til at planlægge det videre forløb, hvor vi også tog del i selve tilblivelsen af syv teststeder. Koordinerende byggeleder Peter Bergstrøm lagde således ud med at tage på arbejde i Københavns Lufthavn en sen nattetime, da testcenteret har ret vide åbningstider, der umuliggør byggeaktivitet i dagtimerne. Det blev langtfra den sidste nattevagt, men inspirationen til at udvise stor fleksibilitet har heller ikke manglet på noget tidspunkt: “Når man ser, hvordan personalet på centrene knokler derudaf, så bliver man selv drevet fremad. Især fordi man gerne vil give dem nogle gode rammer at arbejde under. Ens arbejde fik lige et hak opad i betydning.” Peter BergstrømSeniorrådgiverByggeledelse Vingelodden testcenter Trafik og tilgængelighed En af de kompetencer, der kom i spil, var trafikplanlægning. Teststederne har mange besøgende dagligt, og flere af dem ligger i tæt trafikerede bydele. For at undgå trængsel var det vigtigt at gennemføre en overordnet vurdering af trafikken i hele området omkring det pågældende teststed. Der skulle hertil styr på tilgængelighed og sikre rammer for alle typer trafikanter. I flere tilfælde blev der designet nye adgangsveje og parkeringsarealer. Vi var samtidig med til at stå for indretningen af selve teststederne, hvor persontrafikken stod i centrum, og her gjorde vi brug af vores kompetencer inden for flow og logistik. 35.000 skridt Designet af de mange teststeder har dog langt fra fulgt en klassisk opskrift. I kraft af det høje tempo og den usædvanlige situation, hvor tingene ændrede sig fra dag til dag, blev beslutningerne truffet løbende. Byggeleder Peter Mikael Madsen havde derfor en anderledes rolle end ellers, da han stod for at styre byggeriet af teststedet Vingelodden i Københavns nordvestkvarter: “Vi har stået på pladsen og truffet designmæssige beslutninger om, hvordan tingene skulle se ud, og hvor de skulle stå. Denne her opgave har alene været begrænset af døgnets 24 timer, så faggrænserne blev nedbrudt, hvis der var brug for det. Alle hænder kom i brug, når vi skulle i mål, og jeg har både ageret håndværker og haft en detailplanmæssig hat på. En dag viste min skridttæller 35.000 skridt.” Peter Mikael MadsenRådgiverByggeledelse Til slut påpeger Peter Mikael, at det også har været givende på det personlige plan. “I og med vi havde den daglige gang på pladserne og var der mange timer, fik vi også et helt særligt forhold til entreprenørerne, og der blev en familiær stemning på pladsen. Det har samtidig været enormt inspirerende at kunne se det færdig produkt, som man i øvrigt selv er bruger af”, afslutter Peter Mikael. Peter Mikael ved Vingelodden testcenter