Veje, Stier & Pladser

Artelia tilbyder vej- stiprojektering, der opfylder det trafikale behov, er tilpasset omgivelserne og har en høj grad af trafiksikkerhed.

Reykjavik fra luften med bjerge i baggrunden / Artelia / Rådgivende Ingeniører

Bus Rapid Transit i Reykjavik

Sammen med Artelia er vi ved at designe og projektere de første 14 kilometers tracé af det nye BRT-system i Islands hovedstad.  Projektet kaldes Borgarlínan og er en milepæl for indfrielsen af landets grønne ambitioner.

Som et bidrag til Parisaftalens mål om CO2-neutralitet i 2040 er planen, at den offentlige transport i Reykjavikregionen skal gøres tæt på CO2-neutral, og her spiller Borgarlinan en afgørende rolle. Derfor arbejdes der med muligheden for at køre udelukkende på f.eks. brint, hvilket Artelia har erfaring med fra andre BRT-projekter i europæiske storbyer.

tunnelfabrik til Femern forbindelsen

Infrastruktur til verdens største tunnelfabrik

Femern-forbindelsen bliver med sine 18 km den største sænketunnel på globalt plan. Det kræver en specialdesignet tunnelfabrik, der ligeledes når en verdensrekord. Fabriksområdet vil være placeret ud for Rødby Havn og fylde 125 ha, hvilket svarer til 125 fodboldbaner.

Se videoen der viser det omfattende projekt.

Bygherre FLC
Fredericia Vold

En cykeltur på Fredericia Vold

Fredericia Vold er Nordeuropas bedst bevarede fæstningsanlæg, og det skal nu tegnes endnu skarpere op af Artelia, Erik Brandt Dam Arkitekter, landskabsarkitekt Charlotte Skibsted og Cornelius + Vöge. Teamet samarbejder med professor Martin Zerlang, der sætter anlæggene ind i en historisk kontekst.

Historieformidling
I kraft af den strategiske placering ved Lillebælts smalleste punkt blev Fredericia oprindeligt anlagt som fæstning af Frederik III i 1650. Teamets arkitektoniske greb er at skabe en klar visuel skelnen mellem det oprindelige fæstningsanlæg og den infrastruktur, som hører til den senere industriby. For begge historier er en vigtig del af Fredericias identitet.

Ny infrastruktur
Fæstningsanlægget får en sammenhængende stiforbindelse hele vejen rundt på volden, fra Holstens Bastion til Kastellet, og der etableres nye porte ved Kongens Port og Prangervej. Den nye rute bindes sammen ved at opføre en stibro, og de nuværende dæmninger skal erstattes med lodrette spunsvægge, der hvor nyere veje og jernbanen krydser voldgraven. For at gøre det nemmere at komme op på volden, kommer der ny belysning og en sti langs voldfoden.

Enkelte steder skal volden helt ryddes for buskads og træer for at give frit udsyn til Lillebælt og synliggøre fæstningsanlægget.

Bygherre Fredericia Kommune
Arkitekt Erik Brandt Dam Arkitekter,
Charlotte Skibsted Landskab, Cornelius+Vöge

Husumforbindelsen

Vestvolden er blevet et populært stykke landskabsarkitektur, og det bliver der gjort brug af ved Husumforbindelsen, som Artelia er totalrådgiver på. Her skal der genetableres en ca. 30 meter lang stibro over Vestvolden, som bliver en central brik i en 2 km ny rute til fodgængere og cyklister.

Ideén bag Husumforbindelsen er at gøre det nemmere for de lette trafikanter at komme fra nord til syd i bydelen og sikre bedre sammenhæng mellem Tingbjerg og Husum, hvilket er et vigtigt element i byudviklingsstrategien for området.

Både broen og cykelgangstien bliver projekteret i 3D og opgaven løses i samarbejde med Thing & Brandt landskabsarkitekter. Hele projektet omfatter ligeledes vores ekspertise inden for geoteknik, miljø, trafik, veje og afløb.

Bygherre Københavns Kommune
Ydelser PlanlægningProjektering