DriftsherrerådgivningJulie Hansen2023-11-27T14:34:09+01:00 DriftsherrerådgivningFaciliteter – Mennesker – Processer – Teknologi Vi skaber sammenhængen og sikrer en vellykket overgang fra byggeri til drift. DriftsherrerådgivningArbejdsmetoderKunderYdelser Vi skaber effektiv ejendomsdrift Artelia Driftsherrerådgivning understøtter kundens ejendomsportefølje gennem samspil mellem driftsorganisation og vores faglige kompetencer. Det giver værdiskabende løsninger i ejendomsdriften og brugen af bygningerne, som både kan være på eksisterende og nye ejendomme eller shoppingscentre. Vi sikrer, at relationerne mellem mennesker, processer, faciliteter og teknologier fungerer optimalt gennem innovative løsninger. Derved skabes attraktive fysiske rammer med vægt på både godt arbejdsmiljø, produktivitet, bæredygtighed, økonomi, som gerne skal afspejle virksomhedens strategi. Tæt samarbejde om de rette løsninger Artelia Driftsherrerådgivning arbejder tæt sammen med bygherre, driftsorganisation, arkitekt/ingeniør og entreprenør, så der skabes størst mulig totaløkonomisk værdi for bygherren. Vi er specialister i, at inddrage relevante interessenter fra projekt- og driftsorganisationen, så solide beslutningsgrundlag skabes om, fx anvendelse af FM-systemer. . Kunder vi hjælper med effektiv drift Vi udfører arbejder for: Styrelser Regioner Kommuner Medicinalvirksomheder Hotelkæder Udviklere og investorer (bolig, erhverv og centre) Boligselskaber. Vi tilbyder: Digital Driftsherrådgivning Datadreven Facilities Management Analyse af bygningsejers behov for brug af bygningsdata Udarbejdelse af driftsrelevant standard IKT-specifikation for ejendomme Klargøring og trimning af FM-systemer til digital aflevering af D&V-dokumentation fra entreprenørerne Fra papir til BIM-model, digitalisering af bygninger Klargøring af CAD-tegning og BIM-modeller til drift BIM & Engineering as a Service (BIMEaaS / BIMeaaS) Sikre at driftsorganisationen bliver klar til de nye krav i LER 2.0 Screening, analyse, prækvalificering, udbud, indkøb og implementering af FM-systemer Udvikling af digitale FM-forretningskoncepter ved kombination af organisationsanalyser, driftsprocesser og it-viden Udarbejde ”digitalt landkort” over bygningsrelaterede systemer og processammenhænge Asset og Facilities Management rådgivning Asset- og Facilities Management assistance på ejendomsportefølje Rådgivning omkring idriftsættelse af bygninger og tekniske anlæg Projektgranskning af driftsorganisationers arbejdsprocesser og udviklingsmuligheder Driftsteknisk gennemgang og Teknisk Due Dilligence Projektgranskning/Servicetjek af ejendomsadministrationen fx ved centralisering af sin ejendomsadministration Udarbejdelse og planlægning af vedligeholdelsesarbejder og vedligeholdsstrategier Tilstandsvurdering og tilfredshedsmålinger af eksisterende serviceleverancer Kommerciel sparring i forhold til at sikre brugertilfredshed hos lejere Sårbarhedsanalyser og terrorsikring – Værdiskabende sikkerhed omkring en ejendom D&V benchmarking/analyse (Artelia nøgletal) Udarbejdelse af portefølje energidata benchmarking (PEB) herunder CO2 aftryk Energimærkning af ejendomme og ejendomsportefølje Screening omkring bæredygtighed og certificering Behovsanalyse for KPI på forbrug – Sættes op i PowerBI Kontakt os, hvis du vil vide mere ×Kontakt Udfyld formularen og bliv kontaktet af vores eksperter. *obligatoriske felter Dit navn* Din e-mail* Emne* Din besked* × Download vores gratis opslagsværk ’FM i BIM’ Opslagsværket er tiltænkt bygherrer, der ønsker at bruge en BIM-model til projektering af byggeriet og et D&V-system til efterfølgende drift og vedligehold med BIM-model som datafundament. Ja, det lyder interessant Driftsorganisationens behov Inddragelse af driften Afklare af driftens behov Modenhedsniveau for driftsorganisationen FM-system Få liv i dit eksisterende FM-system Anskaffelse og implementering af nyt FM‑system Digital aflevering ”Fra byggeri til drift” Simpel og nem handover fra byggeri til drift D&V- og As Built-dokumentation Korrekt drift fra dag 1 Ejendomsstrategi og handlingsplaner Ejendomsstrategier med vision, mission & mål Handlingsplaner med værdiskabelse Strategiske udviklingsprojekter Workplace Management & porteføljestyring Kortlægning og analyse af eksisterende faciliteter Prognose, relokalisering og bedre udnyttelse af arealer Optimering af arealer og mindskning af porteføljeudgifter Ejendomsdrift og vedligeholdelsesplaner Ejendomsdrift, servicekontrakter, sourcing & organisering Udarbejdelse/verificering af vedligeholdelsesplaner Screening af tekniske kompetencer til håndtering af driftsanlæg Bliv klar til LER 2.0Fra 1. juli 2023 er LER 2.0 et krav for ledningsejere med oplysningspligt. Det betyder, at man skal være klar til at eksponere sine ledningsoplysninger via GML og kunne svare på en graveforspørgsel med 2 timers varsel inden for normal arbejdstid. Med vores hjælp bliver du klar til de nye krav om ledningsdata og svartider for graveforspørgsler i god tid. Vi sørger samtidig for, at du får indkøbt og implementeret den rette platform for eksponering af dine ledningsdata til LER 2.0 platformen. Vi hjælper med at udarbejde anvendelige og redigerbare tegninger og 3D-modeller over alle dine ledningsnet i det landskoordinat og højdesystem, du ønsker. Da vi har stor ekspertise i ledningsarbejder, er vi også din garant for, at du kun får opkvalificeret de ledninger, som der er krav om. Ikke mindst til den rigtige pris. Hvordan sikrer Artelia, at du bliver klar til LER 2.0? Det gør vi ved at: Afdække digitaliseringsbehovet for dine ledninger jf. gældende bekendtgørelse. Udarbejde kravspecifikation for digitalisering samt stå får afholdelse af udbud og kontrahering. Udarbejde selve digitaliseringen af ledningsoplysninger, så de er klar til LER 2.0. Hvordan er vores metoder bedre end andres?: Vi har udarbejdet en standardiseret og automatisk proces for udarbejdelse af digitale ledningstegninger som er direkte klar til LER 2.0. Processen tager udgangspunkt i en scripted modelleringsproces, der kan omdanne ledningsdata til en 3D-model og tegninger inkl. alle de metadata, der er relevante for LER 2.0.