Respektfuld  forandring af et  københavnsk vartegn

En større modernisering af Københavns Hovedbanegård skal skabe en mere åben og tryg oplevelse af stationen. Et af Danmarks vigtigste trafikknudepunkter klædes dermed på til en tid, hvor toget og jernbanen igen kommer i fokus som mere bæredygtig national og international transportform.

Gennem en årrække har Artelia medvirket til, at hovedstadens grand old lady, Københavns Hovedbanegård, bevarer sin klassiske skønhed og samtidig fremstår funktionel og attraktiv gennem løbende renoverings- og fornyelsesprojekter. Nu er tiden moden til en markant forvandling af den mere end 100 år gamle fredede bygning.

Indvendigt omdannes og moderniseres butikspavillonerne, hvor de rejsende kan proviantere til turen uden at miste overblikket i den store hal. Udvendigt åbnes facaden mod Reventlowsgade, så butikker, cafeer og servicefunktioner kan være med til at skabe flow og byliv i den ellers lidt oversete gade, der forbinder Hovedbanegården med den nye metrostation.

Jeg ser dette som kronjuvelen blandt vores opgaver for DSB. Ombygningen foregår i historiens vingesus, og Hovedbanegården er DSB’s hjerte. Vi lægger derfor stor vægt på, at arbejdet udføres med fuld respekt for de eksisterende omgivelser.
Klaus Jørgensen
Klaus JørgensenDivisionschef
Sjælland

Mange hensyn skal balanceres
Idet bygningen er fredet, indebærer planlægningen af facadeåbningen en tæt dialog med Slots- og Kulturstyrelsen. Selvom der er tale om markante forandringer, er det vigtigt, at de smelter gnidningsfrit sammen med de eksisterende omgivelser, så Hovedbanegårdens særlige ånd og udtryk bevares. Det kræver bl.a. særligt kendskab til traditioner og ejendommeligheder inden for murværk, som er et af bygningens karakteristika.

I forbindelse med ombygningen af butikspavillonerne er der mange hensyn, der skal balanceres. Pavillonerne skal være fleksible nok til at kunne rumme skiftende anvendelser og en forventet stigning i passagertallet i forbindelse med de nye metrolinjer. Der skal tages højde for praktiske behov som køle- og ventilationsinstallationer, og det skal være nemt at videreføre de eksisterende arbejdsgange for affaldssortering, varelevering mv.

På den måde er opgaven typisk for Københavns Hovedbanegård – der skal hele tiden være balance mellem fredningskravene, de funktionelle krav, de rejsendes forventninger og behov, ønsket om et smukt og imagebærende udseende, afstemning med mange forskellige interessenter, særlige jernbaneforhold og meget andet.

Købehavns Hovedbanegård
Bygherre DSB
Arkitekt Gottlieb Paludan Architects

Årelang erfaring samlet i ét team
Det er derfor også et erfarent hold med en bred vifte af kompetencer, der er totalrådgiver på opgaven, der er udbudt under en rammeaftale med DSB. Mens Artelia står for ingeniørrådgivningen, varetager Gottlieb Paludan Architects flow, indretning og arkitektur med Ole Drachmann fra Drachmann Arkitekter som ekspert i fredningsmæssige og kulturhistoriske forhold. Malus og AFRY varetager rådgivning vedrørende jernbanesikkerhed i forbindelse med ombygningerne.

Alle teamets medlemmer har både på firmaniveau og som hold langvarig erfaring med opgaver for DSB og Hovedbanegården. De kender derfor til de særlige forhold, der gør sig gældende.

Det er en rigtig spændende opgave, som passer lige ind i Artelias por­te­følje af DSB-projekter. Vi har i en længere årrække arbejdet på Hoved­banegården, og vi glæder os til at fortsætte arbejdet.

Bæredygtighedsvision

Der er udarbejdet en bæredygtighedsvision, som projektet hviler på hele vejen igennem. Visionen indbefatter, at projektet – hvor det giver mening – følger kravene fra den frivillige bæredygtighedsklasse (Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen, maj 2020).


Her vil det bl.a. være relevant at se på materialevalg og robusthed overfor ændringer og slitage, velfungerende indeklima med minimalt energiforbrug, lave drift- og vedligeholdelsesomkostninger mv.