Sammen med Per Aarsleff og spanske IDOM har Artelia vundet to af kontrakterne på anlægsarbejdet til Hovedstadens Letbane.

Hovedstadens Letbane, der er planlagt til at åbne i 2024, bliver i alt 28 km lang og får 29 stationer. Det markante infrastrukturprojekt strækker sig fra Lyngby i nord til Ishøj i syd og binder samtidig fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs.

Der vil være afgange hvert femte minut i dagtimerne og hvert tiende minut om aftenen og i weekenden. På Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj station kan passagererne skifte til S-tog, hvilket gør letbanen til et værdifuldt bidrag til et mere sammenhængende kollektivt trafiksystem i Storkøbenhavn.

I den forbindelse får Letbanen også stoppested lige ved Artelias hovedkontor og ved Danmarks Tekniske Universitet, hvor fremtidens ingeniører uddannes.

Teamet skal stå for anlægsarbejdet på de strækninger, der går gennem Lyngby- Taarbæk samt Vallensbæk, Brøndby og Glostrup kommuner. De to strækninger dækker i alt 18 km af letbanen.

Artelia kommer til at bidrage med kompetencer inden for veje, broer, trafikplanlægning, geoteknik, anlæg, afløb, miljø og selvsagt baneteknik.

Illustrationer: Hovedstadens Letbane