Artelia skal  designe og projektere Reykjavikregionens nye state-of-the-art transportsystem med hurtigbusser. Projektet kaldes Borgarlínan og er en milepæl for Islands udvikling af et af verdens mest bæredygtige offentlige transportsystemer.

Borgarlínan er et meget ambitiøst projekt, som vil udgøre et effektivt og mere miljøvenlig alternativ til bilen. BRT kører i egne vejbaner og kan bedst beskrives som en letbane på gummihjul. Systemet er både hurtigere og billigere at anlægge end en letbane samtidig med, at løsningen giver bedre fleksibilitet i et moderne byrum.

Som et bidrag til Parisaftalens mål om CO2-neutralitet i 2040 er planen, at den offentlige transport i Reykjavikregionen skal gøres tæt på CO2-neutral, og her spiller Borgarlinan en afgørende rolle. Derfor arbejdes der med muligheden for at køre udelukkende på f.eks. brint, hvilket Artelia har erfaring med fra andre BRT-projekter i europæiske storbyer.

Hovedstadsregionen i Island har valgt Team Framtíðarlína til at designe og projektere den første fase af Islands fremtidige offentlige transportsystem. Holdet, der består der af Artelia, Artelia, Gottlieb Paludan Architects og de islandske rådgivervirksomheder HNIT og YRKI, skal i første omgang designe og projektere 14 kilometers dobbeltsporet vejtracé, der strækker sig fra Ártúnshöfði i øst og til Hamraborg syd for Reykjavik centrum. Strækningen får ca. 25 stationer og bliver startskuddet til et BRT-system, der i fremtiden vil dække hele hovedstadsområdet.

Eksperter i infrastruktur
Team Framtíðarlína er valgt for de stærke kompetencer inden for infrastrukturprojekter i Europæiske storbyer. Artelia har stor ekspertise inden for BRT-systemer fra flere projekter i Frankrig. Artelia er eksperter i infrastrukturprojekter, som blandt andet Letbanen i Storkøbenhavn er et eksempel på. Gottlieb Paludan Architects er specialister i udformning af arkitektoniske løsninger til trafikknudepunkter, letbaner, BRT og byrum i Danmark og internationalt, og både HNIT og YRKI er stærke i design af infrastrukturløsninger i Island.

Kim Schwartzlose, Divisionschef for Infrastruktur udtaler:

Vi er meget stolte over, at vores team er blevet valgt som det bedste hold til dette ambitiøse transportprojekt. En af styrkerne i vores team er et nordisk og europæisk samarbejde. Vi har en stærk kombination af et lokalt, nordisk og internationalt hold med ingeniør- og arkitekturmæssige erfarne kræfter til at bistå de islandske myndigheder med en grøn og effektiv transportform. I Artelia Group har vi international erfaring med 175 km BRT-projekter og 255 km letbane fordelt i en række lande. Vi ser nu frem til at dele disse erfaringer med den islandske befolkning. Succesen bekræfter Artelias nye nordiske strategi, som er blevet mulig efter Artelia for godt et år siden blev en del af Artelia Group, der er en af Europas største rådgivende ingeniørfirmaer.
Kim Schwartzlose
Kim SchwartzloseDivisionschef
Infrastruktur

Nordisk Arkitektur
Gottlieb Paludan Architects får ansvar for arkitektur, landskab og byrum og kan i den forbindelse trække på mange års erfaring med lignende opgaver i Danmark og Skandinavien – blandt andet fra Hovedstadens Letbane, Aarhus Letbanes fase 2 og fra Bussveien BRT i Stavanger. I arbejdet med Borgarlinan vil der være fokus på at udforme et trafiksystem med en tydelig, lokal identitet, der bidrager positivt til den grønne udvikling og til skabelsen af velfungerende byrum og nye trafikmønstre i hovedstadsområdet. Den arkitektoniske udformning af Borgarlinan vil ske i tæt samarbejde mellem Gottlieb Paludan Architects og islandske YRKI Arkitekter.

Team Framtíðarlína

Artelia:
Ansvarlig for projektledelse, BRT systemer, trafikinformationer, kommunikation.

MOE: Ansvarlig for anlægsarbejder, veje, broer, konstruktioner og ledningsomlægninger

HNIT: Lokal rådgiver i Island. Ansvarlig for lokal kontakt med bygherre, ansvarlig for konstruktionskonceptudvikling, design af snebekæmpelse og koordinering med kunden.

Gottlieb Paludan Architects: Arkitektonisk udformning, landskab og bymæssig integration.

YRKI: Lokal arkitektrådgiver i Island, der skal bistå i designudvikling og projektering samt varetage kontakt til myndigheder og bygherre.

Artelia har stor erfaring med BRT- projekter. Et af dem ligger i byen Pau  i det sydvestlige Frankrig.
FOTO: FEBUS