Artelia skal sammen med Lendager Group og BRIQ stå for designet af den officielle danske pavillon, der skal danne rammen om et erhvervsfremstød med fokus på bæredygtige løsninger.

Når Danmark tager til OL i Tokyo 2020, er det ikke kun for at opnå store sportspræstationer, men også for at vise danske løsninger og kompetencer frem over for et japansk og internationalt publikum. Det er målet med et stort Danmarksfremstød, som vil finde sted i en dansk designet pavillon i Tokyos Hibiya Park under De Olympiske og Paralympiske Lege i perioden fra den 24. juli til den 6. september 2020.

Erhvervsministeriet står sammen med VisitDenmark i spidsen for fremstødet, der blandt andet bliver udviklet i samarbejde med Industriens Fond og Realdania.

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”OL i Tokyo er en unik mulighed for at vise noget af det bedste frem, som Danmark har at tilbyde inden for blandt andet design, fødevarer og bæredygtighed. Japan er verdens tredjestørste økonomi og et springbræt for eksport til andre asiatiske markeder. Det har derfor stor betydning for dansk erhvervsliv, at vi er synlige – ikke mindst at vi er så synligt miljøbevidste – under OL i Tokyo.”

MOE, Lendager Group og BRIQ har derfor som ambition at opføre den mest bæredygtige pavillon under OL, og pavillonen vil blandt andet blive designet, så de enkelte dele kan genbruges. Dermed vil pavillonen også bidrage til de japanske værters vision om et skabe et OL, der inspirerer verden til en fælles bedre fremtid.

Under fremstødet vil danske virksomheder kunne bruge pavillonen som et venue til at mødes med japanske og internationale kontakter, ligesom virksomhederne kan blive en del af udstillingen og aktiviteterne over for publikum.