CykeltrafikKristian Erlandsen2025-06-13T22:40:22+02:00 Cykeltrafik At få flere til at vælge cyklen er et effektivt redskab til at nedbringe CO2-udledningen fra transport. Men det kræver en god og sikker infrastruktur til de tohjulede trafikanter, og netop det er en vores spidskompetencer. Vi kan både bidrage med trafikplanlægning- og modellering på strategisk niveau og en massiv erfaring med projektering af fysiske løsninger, hvor der altid er skarpt fokus på sikkerhed, fremkommelighed og tilgængelighed. Foranalyse af cykelinfrastruktur i ØsthavnenArtelia og Gehl Architects står bag analysen, der ser på, hvordan man bedst planlægger infrastruktur, der kan understøtte udviklingen af Østhavnen i København ved at gøre det til en cykelvenlig bydel med attraktive forbindelser på tværs af havneløbet. På strategisk og konceptuelt niveau har holdet vurderet, hvor det er mest hensigtsmæssigt at placere hovedforbindelser for cykeltrafikken, hvilken kapacitet der kræves for at sikre cykelforhold af samme kvalitet som i resten af byen, og i hvilken rækkefølge de bør etableres. i den forbindelse er flere fremtidsscenarier for cykelinfrastrukturen i bydelen blevet analyseret. De trafikale effekter af scenarierne er vurderet ved hjælp af trafikmodelberegninger med Københavns Kommunes trafikmodel, COMPASS. Her gennemførte vi beregninger for hvert cykelscenarie for årene 2035, 2050 og 2070 med forskellige udbygningsgrader af byudviklingen i Østhavnen. Et hovedresultat er, at der kan skabes et robust og sammenhængende cykelnet, som ikke kun giver flere daglige cykelture – op til 71.000 i 2070 – men også aflaster pressede forbindelser som Inderhavnsbroen og Knippelsbro. Cykelandelen af alle ture til, fra og i Østhavnen kan stige fra 18 % til 24 % i 2070, forudsat at infrastrukturen er på plads, før beboere og arbejdspladser flytter ind. Bygherre Københavns Kommune Arkitekt Gehl Architects Ydelser Trafikmodellering, trafikplanlægning, mobilitetsanalyser og cykeltrafik Cyklerne indtager Le MansArtelia er med til at skabe sammenhæng i cykeltrafikken i Le Mans gennem et 315 km stort netværk af cykelstier i den franske by, der ellers er verdenskendt for motorsport. Cykelsti ved Store ValbyvejTre kilometers dobbeltrettet cykelsti og en del af Campusstien, der skal sikre gode forhold for cyklister mellem Trekroner og Risø Park. Fra bil til grønnere transportformerArtelia har undersøgt overflytningspotentialet for at erstatte bilture med kombinationsrejser i form af cykel og tog i hovedstadsområdet. Forøget cykelkapacitet på TorvegadeI København er Torvegade en central trafikåre, hvor der færdes over 25.000 cyklister på daglig basis. Men forholdene lever ikke op til kommunens ønsker til en velfungerende cykelinfrastruktur og er derimod et skoleeksempel på kampen om vejarealet. Derfor har Københavns Kommune ønsket at få et kvalificeret bud på, hvordan man bedre kan tilgodese cyklister og skabe et mere velfungerende byrum for de mange brugere. I den forbindelse har Artelia fået til opgave at stå for en grundig trafikanalyse og herefter udarbejde et dispositionsforslag til en ny udformning af strækningen. Der er udarbejdet to løsningsprincipper, som tilvejebringer mere kapacitet og fremkommelighed for cyklister og bidrager til at fremme Torvegades strøgkarakter. De spiller samtidig godt ind i byens fremtidige mobilitetsløsninger. Bygherre Københavns Kommune Arkitekt LYTT Architecture Ydelser: Cykeltrafik, kollektiv trafik, tilgængelighed, trafikale analyser, trafikplanlægning, byrumsanalyse, trafiksikkerhed, risikoscreening, anlægsoverslag interessentinddragelse og kommunikation COMPASS – Ny trafikmodel for HovedstadsområdetSom den første trafikmodel i Europa er COMPASS aktivitetsbaseret. Det er et paradigmeskift i forhold til den tidligere OTM trafikmodel, der er turbaseret. Mens en turbaseret model tager udgangspunkt i, at folk foretager et antal daglige ture med forskellige formål, tages der i en aktivitetsbaseret model udgangspunkt i folks adfærd og aktiviteter. Den aktivitetsbaserede model søger således at beskrive vores daglige aktiviteter – at en far afleverer barnet i børnehave på vej til arbejde og køber ind på vejen hjem, mens moren henter barnet. Det er hermed muligt at belyse kombinationsrejser med kollektiv trafik som Bike & Ride og cykelmedtagning i tog. Også trængsel på cykelstierne og kapacitetsbegrænsninger i den kollektive trafik kan beskrives med den nye model. Bygherre Københavns Kommune Samarbejdspartnere Rapidis, COH, Ressource Systems Group (USA), RAND Europe (UK), John Bowman (USA) DTU og Andrew Daly (UK) Ydelser: Strategisk trafik- modellering og simulering Alfreds Nobel BroDen skulpturelt formede bro med havnens længste bænk forbinder Enghave Brygge med Teglholmen og fuldender således cykelruten Havneringen. HusumforbindelsenEn ny cykelforbindelse der skaber en sammenhængende rute for cyklister og fodgængere mellem det nordlige og sydlige Husum. Cykelparkering ved Københavns HovedbanegårdSammen med Gehl og Juul | Frost Arkitekter har vi udarbejdet et scenariekatalog, der giver forskellige bud på, hvordan man kan imødekomme den store efterspørgsel på cykelparkeringspladser ved Danmarks største station.