LufthavneJulie Hansen2024-07-09T11:19:20+02:00 Lufthavne Artelia har løst projekter i Københavns Lufthavn i over 85 år. Vores erfaring spreder sig også til andre danske lufthavne og sågar helikopterplatforme. Vores solide kombination af byggeri- og anlægskompetencer er blevet sat i spil fra airside til landside og fra terminaler til landingsbaner. Heliport til DNUParkeringshuset til Det Nye Universitetshospital i Aarhus har en helikopterplatform på taget, så patienter, der ankommer med helikopter, kan transporteres direkte til akutmodtagelsen via en elevator og komme hurtigere i behandling. Platformen er en aluminiumskonstruktion har en dimaeter på 27 meter. Der er bl.a. installeret et Deck Integrated Fire Fighting System, der kan slukke en helikopterbrand i løbet af 15 sekunder. Bygherre Region Midtjylland Arkitekt AART Ydelser: Ingeniørrådgivning på P-Hus og heliport Landingsbane til A380Da verdens største passagerfly, Airbus 380, for første gang skulle lande i Københavns Lufthavn, var vi en del af den tekniske velkomstkomité, der gjorde forberedelse. Landingsbanen blev udvidet med 4 meter, og her stod Artelia for udskiftning af banelys, udvidelse af belægninger, el-installationer, omlægning af kabelblokke og en effektiv løsning til afvanding af banen. Vi er i øvrigt ingeniør på udvidelsen af Finger C, hvor der blev etableret boarding i to etager for at kunne modtage de mange passagerer fra Airbus 380. Bygherre Københavns Lufthavne Ydelser Anlæg, afløb og lufthavnsekspertise Metro BridgeOmkring 25 procent af passagererne i Københavns Lufthavn ankommer til terminal 3 med metro, hvilket gør terminalen til nok det mest velbesøgte område i Københavns Lufthavn. Den nye 100 m lange metrobro letter trængslen ved at forbinde metrostationen, sikkerhedskontrollen og Terminal 2. Bygherre Københavns Lufthavne Arkitekt TNT Arkitekter og Vilhelm Lauritzen Architects Ydelser Ingeniørrådgivning Fra landside til airsideHVAC-ingeniør Mette Veith Schroeder har været med på opgaver i alle hjørner af Københavns Lufthavn.