Værksteder

Artelia er ingeniør på flere specialdesignede værksteder, hvor der er særlige krav til både funktionalitet, arbejdsmiljø og de tekniske installationer.

DSB Godsbanegården

DSB har investeret massivt i nye eldrevne tog, der bliver et afgørende bidrag til en mere klimavenlig kollektiv transport i Danmark. Det omfatter ikke mindst indkøbet af 100 el-togsæt fra den franske togproducent Alstom, hvilket er den største investering i DSB’s historie. Togene bliver rygraden i den landsdelstrafik, der binder Danmark sammen på tværs og vil bl.a. erstatte de nuværende IC3, IR4 og IC4-tog.

Den løbende servicering af togene vil finde sted på nye specialdesignede værksteder i hver sin ende af landet. Heriblandt på et nyopført værksted i København, der kaldes Godsbanegården, da byggeriet placeres på den lokation, hvor Københavns Godsbanegård lå frem til 1968.  Hele projektet har et areal på 11.500 kvm. Selve værkstedshallen er 5300 m² stor og rummer fire spor, hvor togene kan køres ind og blive serviceret. Dertil kommer en hjulafdrejningsbygning et udendørs serviceområde og en administrationsbygning

Værkstedet skal certificeres til DGNB Guld

Bygherre  DSB
Visualisering Gottlieb Paludan Architects
Ydelser Konstruktioner, HVAC, el, anlæg, brandrådgivning, akustik, arbejdsmiljøkoordinering (P), geoteknik, CTS, sikringsrådgivning, energi, indeklima og bæredygtighed,

Slibe- og malerværksted til S-toge

DSB ønskede at ombygge deres klargøringscenter i Hundige til et slibe- og malerværksted, så S-togene nu kan males på Sjælland. Tidligere skulle de bugseres hele vejen til Aarhus, hvilket ikke var hensigtsmæssigt.

Værkstedets nye funktion krævede store ændringer på installationssiden og herunder ventilationssystemet, belysning og fjernvarme. I den forbindelse blev CTS-anlægget også tilpasset de nye forhold. Det samme gjorde ABA-anlægget i relation til brand og ATEX. Der blev samtidig projekteret et nyt terrændæk med ventilationsriste og nye indvendige togspor. Som en del af projektet blev velfærds- og omklædningsfaciliteter opgraderet og udvidet.

For at give alle parter et udførligt billede af de eksisterende forhold, stod Artelia for at skabe en detaljeret 3D-registrering.  Det gjorde vi ved at kombinere en indvendig laserscanning med en udvendig droneoverflyvning, hvor der blev taget ca .1000 fotos med meget præcise geodata. Dronefotos kunne således sammensættes til en punktsky, der kunne kombineres med laserscanningens punktsky. De to metoder kunne derfor også benyttes til at skabe én fælles 3D-model.

Bygherre DSB
Ydelser HVAC, konstruktioner, el, anlæg, brand, ATEX, CTS, arbejdsmiljø, byggeledelse, miljø og akustik.

DSB-værksted i Næstved

Som et led i DSB’s omfattende planer om at elektrificere den danske togtrafik, bliver der opført et nyt værksted i Næstved til servicering af forskellige typer El-tog. Der vil primært blive tale om materiel til den regionale og internationale togtrafik. Næstved er derfor en god lokation til værkstedet, da det ligger på ruten mellem København og Hamborg.

Dobbeltdækker-toget Bombardier Twindexx, vil blive efterset her. Det samme vil vognstammer fra Talgo og el-lokomotivet Siemens Vectron, som DSB kalder ”Danmarks muskelbundt”.

Projektet har et areal på 36.000 m²  og selve togværkstedet er 17.000 m² stort. Dertil kommer en hjulafdrejningsbygning et udendørs serviceområde og en administrationsbygning.

Værkstedet skal certificeres til DGNB Guld

Bygherre DSB
Ydelser  Konstruktioner, HVAC, el, anlæg, brandrådgivning, akustik, arbejdsmiljøkoordinering (P), geoteknik, CTS, sikringsrådgivning, energi, indeklima og bæredygtighed,