Fremtiden rækker helt ud i fjordenKristian Erlandsen2023-05-30T16:28:10+02:00 Fremtiden rækker helt ud i fjordenOmhyggelig kortlægning og projektkommunikation var i fokus, da Artelia hjalp EPAX i Norge med at udvide og ombygge et stort anlæg til produktion af fiskeolie. Der blev brug for en bred vifte af Artelias kompetencer, da EPAX i norske Aalesund over to år overtog og udbyggede en stor fiskeoliefabrik. Anlægget tilførtes nye produkttanke, og den samlede kapacitet blev seksdoblet – lige ud i fjorden. Altså lidt af en mundfuld i dét, der blev kendt som Project Highway. Artelia varetog det overordnede projektansvar og opgaven med at fremtidssikre anlægget. Det indebar en indledende kortlægning af både nødvendigheder og muligheder, helt fra de spæde designfaser til overdragelsen af det færdige anlæg til kunden. En afgørende opgave i den forbindelse var at få sammensat det rigtige projektteam. Det hander i høj grad om kommunikation og om at få sat et hold, der kan arbejde sammen – også på tværs af fagligheder. Hvis man kan binde de forskellige grene af en projektorganisation sammen på en fornuftig måde, øger man sandsynligheden for succes. Det giver ro og overblik, hvis alle kender retningen og har en fælles forståelse af både nødvendigheder og muligheder. Lars Bjarne PedersenForretningschef Process Engineering – Pharma Som projektansvarlig sad han med den dag- lige byggeledelse foruden tilsyn, QA-ansvar, indkøb af produkttanke og andet materiel samt ansvaret for kontrakter med underleverandører og ansøgninger til Aalesund Kommune – og det hele mens fabrikken var i drift under ombygningen. Det stillede samtidig særlige krav til renligheden på byggepladsen. Netop fordi anlægget både skulle fungere til farmaceutisk brug og til produktion af fiskeolie til kosttilskud, var der mange fagligheder involveret. Projektets retning skulle løbende klappes af med både ledelse, produkt- og kvalitetsansvarlige, operatører i det daglige og en række andre fagfolk. Artelias tilgang var af den grund centreret om brugerinvolvering og løbende inddragelse af kunden. ”Vores fokus var hele tiden på at lytte og rådgive, i den rækkefølge. Det skaber gensidig tillid, hvis der er ro på bagsmækken, klare forventningsafstemninger og selvfølgelig styr på økonomien. Og så stillede vi med samme hold gennem hele projektet. Den kontinuitet har bestemt også været vigtig for kundens tilfredshed. Da fabrikken efterfølgende blev solgt til et amerikansk foretagende, var det også tydeligt, at de var imponerede af det, vi havde bedrevet deroppe,” slutter Lars Bjarne Pedersen.